Kedves Emberek!

 A Veszprém Megyei Kormányhivatal immár 3. alkalommal hozott  Határozatot a Nyugati Strandon félkész állapotban látható Vitorlás Kikötővel kapcsolatban.
Ez véleményünk szerint jogszabálysértő, ezért keresetet adtunk be a Pécsi Törvényszékre annak megsemmisítését kérve.
A részletes beadványunkat  az alábbiakban elolvashatják.
Köszönjük az érdeklődést, és a perköltségre küldött adományokat. 

Tisztelt Pécsi Törvényszék!
a Veszprém Megyei Kormányhivatal útján!

Tisztelt Törvényszék!

Keresetlevelet nyújtunk be, a Veszprém Megyei Kormányhivatal útján a Kormányhivatal "Előzetes vizsgálati eljárást lezáró határozat”   tárgyú határozata ellen. A határozat ügyiratszáma: VE/30/07746-228/2023 sz.

Felperes:

Mosolygó Balatonföldvárért Egyesület
8623 Balatonföldvár, Balatonszentgyörgyi út 98.
statisztikai sz:19224468-9499-529-14, adósz: 19224468-1-14,
nyilvántartási szám: 14-02-0004549
törvényes képviselő: Herényi Károly László
telefon: 06 20 4446344, email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Felperesi jogi képviselő (Pp. 199. § (1) bek. c) pont): dr. Sebők Márton ügyvéd (székhely: 1077 Budapest, Király utca 67., postacím: 1950 Budapest, Pf. 142.; ügyvédi igazolvány száma: Ü-115654, adószám: 53151351-1-42; Budapesti Ügyvédi Kamara által 36068251 KASZ számon nyilvántartásba vett egyéni ügyvéd, Mobil: +36/309318428; e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., elektronikus kézbesítési cím: 53151351#cégkapu), F/1 ügyvédi meghatalmazás

I.r. Alperes:

 Veszprém Megyei Kormányhivatal (8200 Veszprém, Vár .19.)

II.r. Alperes:

Balatonföldvári Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (8623 Balatonföldvár, Petőfi s.u.1)

A vitatott közigazgatási tevékenység: a Veszprém Megyei Kormányhivatal VE/30/07746-228/2023 sz. ügyiratszámú határozata.

A határozatról a Veszprém Megyei Kormányhivatal 2023. szeptember 5-én felperesi törvényes képviselőnek ügyfélkapun keresztül megküldött határozatból szereztünk tudomást, de a határozat törvényes kézbesítése csak 2023 szeptember 11-én történt meg amikor alulírott meghatalmazott jogi képviselőnek küldték meg ügyfélkapun keresztül.

Álláspontunk szerint a Bíróság hatáskörét a Kp.12.§.(1) bek. alapján kell megállapítani, 

A hatáskör megállapításához szükséges adatokat a fentiekben megadtuk.

A Bíróság illetékességét a Kp. 13.§ (1) a) pontja (az ingatlan fekvése) alapján kell megállapítani--a jelen ügyben illetékességgel a Pécsi Törvényszék rendelkezik. 2010 évi CLXXXIV. törvény 6. pontja alapján Somogy megye a Pécsi Törvényszék illetékességi területe.            

                                                  Tisztelt Pécsi Törvényszék!

Alulírott felperesi egyesület az alábbi

                                                          k e r e s e t t e l

élünk:

Az alábbiakban kifejtett jogszabálysértés alapján kérjük a tisztelt Törvényszéket a Veszprém Megyei Kormányhivatal VE/30/07746-228/2023 ügyiratszámú határozatát a Kp.92. § (1) bek. b. pontjára figyelemmel semmisítse meg.

Kérjük, hogy a tisztelt Bíróság az ügyben tartson tárgyalást.

Kérjük, hogy a tisztelt Bíróság I. és II. r. alperest egyetemlegesen kötelezze perköltségeink megfizetésére.

Perköltségként a 32/2003.(VIII.22) IM rendelet 2.§ (1) bek. a. pontja alapján megállapítható ügyvédi munkadíjra, azaz 500.000-Ft-ra tartunk igényt azzal, hogy jogi képviselőnk ÁFA fizetésére nem köteles. A jogi képviselőnkkel az ügyvédi munkadíj összegére kötött megállapodást F/2 alatt csatoljuk.

KERESETÜNKBEN ÉRVÉNYESÍTENI KÍVÁNT JOG A JOGALAP MEGJELÖ-LÉSE ÚTJÁN:

Az I.r. alperes által a támadott határozattal engedélyezett tevékenység a módosítást követően is sérti a Balatonföldvár város helyi építési szabályzatáról szóló többször is módosított 13/2006(VII.5) önkormányzati rendelet (HÉSZ 7.§ (4)bek. a) pontját.

A HÉSZ maga is hivatkozik mint korlátozó rendelkezésre a 2018 évi CXXXIX törvényre melynek az alábbi szakaszai sérülnek  az I.r. alperes által engedélyezett tevékenység következtében: 70.§(2)bek a) és f) pontjai.  70.§(3) bekezdése, 75.§ (6) a)pontja, 48.§-ának( 2)és(3) ik bekezdései.

Sérelmet szenved a támadott határozat következtében a 22/2004(XI.12) TNM rendelet is.

                                                            TÉNYÁLLÍTÁS

                 (Az érvényesíteni kívánt jog és a kereseti kérelmet megalapozó tények)

Az előzményi perben a t. Pécsi Törvényszék – többek között - alulírott felperes keresetének helyt adva- 8.K.701.238/2022/36. számú ítéletében megsemmisítette az I. r. alperes VE/30/08363-15/2022 számú határozatát és I. r. alperest új eljárásra kötelezte. 

A bíróság alperesek nyilatkozatával szemben megállapította, hogy a tervezett beruházása Balatonföldvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének Balatonföldvár város helyi építési szabályzatáról szóló 13/2006.(VII.5) önkormányzati rendelete (HÉSZ) 7.§ (4) bek. a) pontjába ütközik, amely jogszabályba ütközés miatt a Kp.92.§ (1) bek. b) pontja alapján I.r. alperes határozatát megsemmisítette.

Az ítéletet követően Balatonföldvár Város Önkormányzata képviselő testülete 17/2023.(VII.27.) számú önkormányzati rendeletében a HÉSZ szövegét megváltoztatta. A 7.§ (4) bek a.pontja jelenleg hatályos szövege:

  „a)4 A meglévő strandok területe nem csökkenthető, az építési övezetben kizárólag a 2018. évi CXXXIX. törvény strand területekre vonatkozó rendelkezése szerinti épületek, építmények helyezhetők el a törvényben meghatározott rendeltetési céllal. A strandok területének legfeljebb 8%-a építhető be, és a strandterület legkevesebb 65%-át növényzettel fedetten kell kialakítani – legkésőbb a használatbavételi engedélykérelem benyújtásáig – és fenntartani”…..

Ki kívánjuk emelni, hogy a 17/2023(VII.27)-i önkormányzati rendelet fellelhetetlen- nincs fenn az önkormányzat honlapján, csak a módosított egységes szerkezetű 13/2006.(VII.5) önkormányzati rendelet. Így csak az egységes szerkezetű rendeletből állapítható meg, hogy a módosítás során elhagyták azt a kitételt, hogy …”a meglévő strandok területe más célra nem vehető igénybe.”

Alperesek a rendelet jelenleg hatályos szövegének értelmezése során azt a következtetést vonták le, hogy a 2018. évi CXXXIX. törvény nem tiltja vitorláskikötő építését a perbeli nyugati strandon, ezért I.r. alperes kiadta a jelen perben támadott hivatkozott számú engedélyt.

Elsődleges álláspontunk szerint, jogellenesen módosította az önkormányzati rendeletet a képviselő testület. A rendelet preambulumában idézett jogszabályok a HÉSZ szabályzatot általánosságban az önkormányzatok hatáskörébe rendelik, de a 2018. évi CXXXIX. törvény  70.§.(2) bek a)pontja miniszteri rendelet szintű jogszabályt ír elő a strandok lehatárolásához, ugyanezen jogszabály 40.§ (3) bekezdése csak a kormányrendelettel összhangban álló szabályozást enged, enyhébbet nem.

A fentieken túlmenően álláspontunk szerint az alperesek jogértelmezése jogellenes. Az egységes szerkezetű HÉSZ hivatkozott szakasza explicite lerögzíti, hogy az adott jogszabályi rendelkezés a 2018. évi CXXXIX. törvény korlátai között érvényesül, de továbbmenve a hivatkozott jogszabályhelyek az önkormányzati rendeletnél hierarchiában magasabb rendűek, így az önkormányzati rendelet értelmezése nem lehet ellentétes a felhívott jogszabályhelyekkel.

Felperesi álláspont szerint a jelenlegi peres vita teljes egészében jogkérdés - jogszabály-értelmezési kérdés.

Felperesi álláspont szerint I-II.r. alperesek tévesen értelmezik a Balatonföldvár város helyi építési szabályzatáról szóló 13/2006(VII.5) önkormányzati rendelet HÉSZ 7.§ (4)bek. a) pontját továbbá annak a 2018 évi CXXXIX törvényben szabályozott korlátait-melyre utalást a HÉSZ is tartalmaz.

                                                        JOGI ÉRVELÉS

(Az érvényesíteni kívánt jog, a tényállítás és a kereseti kérelem közötti összefüggés)

  1. A Balatonföldvár város helyi építési szabályzatáról szóló 13/2006(VII.5) önkormányzati rendelet HÉSZ 7.§ (4)bek. a) pontja szerint:

  „a)4 A meglévő strandok területe nem csökkenthető, az építési övezetben kizárólag a 2018. évi CXXXIX. törvény strand területekre vonatkozó rendelkezése szerinti épületek, építmények helyezhetők el a törvényben meghatározott rendeltetési céllal. A strandok területének legfeljebb 8%-a építhető be, és a strandterület legkevesebb 65%-át növényzettel fedetten kell kialakítani – legkésőbb a használatbavételi engedélykérelem benyújtásáig – és fenntartani”…..

Felperesi álláspont szerint a mólószáraknak a strand területén való létrehozása, a vitorlás tevékenységet szolgáló épületek( pl. irodaépület is)felépítése és bérbeadása, továbbá a tervezett kikötő felépülése esetén a kikötőhöz vezető útkapcsolat a strand területén keresztül valósul meg. egyértelműen ellentétes a  fentebb idézett módosított HÉSZ-szel is, mivel a strand területét a jogszabályban megjelölttől eltérő célra veszi igénybe.

A t. kebelbéli Bíróság korábbi- második - ítéletének meghozatalakor mellőzte alulírott felperesi hivatkozást a  2018. évi CXXXIX. törvény rendelkezéseire, figyelemmel arra, hogy az alapperben ezek a jogszabályhelyek nem lettek megjelölve. A t. Bíróság ítéletében hivatkozott a Kp.85.§ (1) és (2) bekezdéseiben meghatározott korlátokra, miszerint a közigazgatási tevékenység jogszerűségét kereseti kérelem korlátai között –ellentétes törvényi rendelkezés hiányában - a megvalósítás időpontjában fennálló tények alapján vizsgálja.

A t. Bíróság által hozott második ítéletet követően az önkormányzat képviselő testülete úgy módosította a HÉSZ szövegét- hogy az, az alperesek értelmező álláspontja szerint a strand területén kikötő építését lehetővé teszi.

Felperesi álláspont szerint az alperesi értelmezés a 2018. évi CXXXIX. törvény : 70.§(2)bek a) és f) pontjai,  70.§(3) bekezdése, 75.§ (6) a)pontja, 48.§-ába ütközik ezért a támadott határozat törvényi rendelkezésbe ütközés folytán semmis.

A Kp.85.§ (3) bekezdése szerint:

A bíróság hivatalból veszi figyelembe

  1. a) a vitatott közigazgatási cselekmény semmisségi vagy törvényben meghatározott más érvénytelenségi okát, illetve az olyan lényeges alaki hiányosságot, amely miatt a közigazgatási cselekményt nem létezőnek kell tekinteni,

A HÉSZ módosításával kimaradt a hatályos szövegből az a rendelkezés, hogy a strand területe más célra nem vehető igénybe - az explicit tiltás elmaradása azonban semmiképpen nem jelentheti azt, hogy bármilyen más célra - a magasabb rendű jogszabályhelyek figyelmen kívül hagyásával igénybe vehető lenne a perbeli strand. Avval, hogy a HÉSZ rendelkezése nem azonos a két előző perben vizsgálttal- felperesi álláspont szerint - felperesnek lehetősége van keresete jogalapjaként hivatkozni  ugyanazon jogszabály rendelkezéseire amelyikre maga a módosított HÉSZ és alperesek is hivatkoznak.

A 2018 évi CXXXIX törvény 70.§ (2) bek. a) és f)

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak érvényesülése érdekében a Balaton vízparti területeinek közcélú területfelhasználása tárgyában e törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendelet tartalmazza legalább

  1. a) a strandok, kempingek, zöldterületek és kikötők területének,
  2. f) a strandolásra alkalmas és hajók kikötésére felhasználható partszakaszok, ……….

lehatárolását.

A hivatkozott jogszabályhely nem teszi lehetővé, hogy a HÉSZ határolja el mi minősül strandnak vagy kikötésre alkalmas partszakasznak.

A 2018 évi CXXXIX törvény 70.§, (3) bek.

 (3) A településrendezési tervet az e törvény felhatalmazása alapján kiadott 48. § (2) bekezdése szerinti kormányrendelettel, továbbá a (2) bekezdés szerinti miniszteri rendelettel összhangban kell elkészíteni vagy módosítani.

A hivatkozott jogszabályhely rögzíti, hogy a településrendzési tervet csak kormányrendlet vagy miniszteri rendelet szintjén illetve azzal összhangban lehet módosítani.

A 2018 évi CXXXIX törvény 75.§. (6) bek a. pontja szerint:

75.§ (6) Strand területén – tulajdoni formától függetlenül –

  1. a) csak vendéglátó épület, pihenést, testedzést, valamint átöltözést és tisztálkodást szolgáló építmény helyezhető el.

Felperesi álláspont szerint sem a mólószárak mint építmények, sem az irodahelyiség sem a vitorlázást kiszolgáló egyéb felépítmény, nem illeszthető bele ebbe a felsorolásba- tehát ellentétes a hivatkozott jogszabályhellyel. Álláspontunk szerint a hivatkozott jogszabályhelyet együtt kell értelmezni a többi a strand funkciót védő jogszabállyal, tehát az alperesi engedély szerinti felépítmények semmiképpen nem felelnek meg a jogalkotó akaratának, a strandfunkció védelmének.

A 2018 évi CXXXIX törvény 48.§-a

  1. § (1) A Balaton vízparti területeire vonatkozó, az e törvényben nem szereplő speciális településrendezési és építési követelményeket, a közcélú területfelhasználási terv területi hatálya kijelölésének szempontjait, a terv tartalmi követelményeit és készítésének részletes szabályait, valamint a partvonal-szabályozási terv tartalmi követelményeit e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet, a Balaton vízparti területeinek területi lehatárolását és a közcélú vízparti területfelhasználást e törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendelet állapítja meg.

(2) Az e törvény felhatalmazása alapján a Balaton vízparti területeire vonatkozó sajátos településrendezési és építési követelmények tárgyában kiadott kormányrendelet

  1. a) az építési övezetek és övezetek kijelölésének szabályait, a megengedett építési övezetekben és övezetekben a megengedett rendeltetést,
  2. b) az építési övezetek és övezetek telkein a megengedett legnagyobb beépítettséget, a megengedett legnagyobb beépítési magasságot és a legkisebb zöldfelületi arányt,
  3. c) a zagyterek felhasználásának feltételeit állapítja meg.

(3) Helyi építési szabályzat a (2) bekezdés szerinti rendeleti előírásnál szigorúbbat megállapíthat, helyi építési szabályzat ilyen előírásának hiányában az építési tevékenység során a (2) bekezdés szerinti kormányrendelet előírását kell alkalmazni, az egyéb jogszabályokban foglalt előírások mellett. Az OTÉK-nak a (2) bekezdés szerinti kormányrendelettel összhangban nem álló vagy annál enyhébb szabályait a Balaton vízparti területei vonatkozásában nem lehet alkalmazni.

A hivatkozott jogszabályhely egyértelműen lerögzíti, hogy a Balaton vízparti területeinek területi lehatárolását és a közcélú vízparti területfelhasználást a 2018 évi CXXXIX törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendelet állapítja meg, amiből következik, hogy a hivatkozott HÉSZ módosítás önkényes és jogellenes.

Az a miniszteri rendelet amelyik jelenleg hatályos a 22/2004(XI.12)TNM rendelet,mely egyértelműen meghatározza, hogy a kérdéses terület strand.

A fentiekben kifejtettek alapján azzal a

                                                               k é r e l e m m e l

élünk, hogy a  a Kp. 144.§,a alapján a tisztelt Bíróság az eljárás felfüggesztése mellett a Kúriánál indítványozza az a Balatonföldvár Város Önkormányzat Képviselő-testületének módosított 13/2006. (VII. 5.) önkormányzati rendeletének más jogszabályba ütközésének vizsgálatárra induló eljárást az mivel a rendelet  7.§ (4) bekezdése a 2018. évi CXXXIX. törvény fentebb felsorolt szakaszaiba és a 22/2004(XI.12)TNM rendelet be ütközik

BIZONYÍTÉKOK ÉS BIZONYÍTÁSI INDÍTVÁNYOK

Felperesként az alábbi rendelkezésre álló okirati bizonyítékokat szolgáltatom a tényállításban előadottak alátámasztására:

F/1 szám alatt csatolt meghatalmazás. Bizonyítani kívánt tény: a jogi képviselet igazolása. Bizonyítási eszköz: okirat, bizonyítási mód: okirati bizonyíték, bizonyításra való alkalmassága: teljes bizonyító erejű magánokirat, melyet Pp. 325. § (3) bekezdése szerint az ellenkező bizonyításáig teljes bizonyító erővel rendelkezik.

F/2 szám alatt csatolt megállapodás az ügyvédi munkadíjról. Bizonyítási eszköz: magánokirat, bizonyítási mód: okirati bizonyíték, bizonyításra való alkalmassága: magánokirat, a Pp. 326. § alapján annak bizonyító erejét a bíróság a bizonyítás általános szabályai szerint a tárgyalás és a bizonyítás összes adatának figyelembevételével állapítja meg.

F/3 alatt csatoljuk a Balatonföldvár város helyi építési szabályzatáról szóló 13/2006.(VII.5) önkormányzati rendelet egységes szerkezetű szövegét.

Bizonyítási indítványként

Kérjük II. r. alperest kötelezni a  Balatonföldvár város helyi önkormányzata képviselő testületének 17/2023. (VII. 27.) HÉSZ –t módosító rendelete csatolására kötelezni- miután az, az önkormányzat honlapján nem lelhető fel. Bizonyítani kívánt tény-a HÉSZ módosítása jogszabályellenes.

Kérjük a jelen ügyhöz csatolni az ugyanezen aktában elfekvő A Budapest Főváros Kormányhivatala BP0803/113-15/2022 sz. határozatát. Bizonyítani kívánt tény- a tervek szerint a strand területén keresztül fog vezetni a tervezett kikötőbe vezető út.

Tekintettel arra, hogy kereseti kérelmünk jogkérdésben való döntést igényel, további bizonyítási indítványunk nincsen.

  PERBELI JOGKÉPESSÉG ÉS KÉPVISELET A PERBEN

Felperes egyesület, jogi személy, és mint ilyen jogképes. Felperes ügyfél jogállását a Veszprém Megyei Kormányhivatal támadott határozata lerögzíti.

Felperesi jogi képviselő, Dr. Sebők Márton ügyvéd képviseleti joga a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 64. § (1) bekezdése és 65. § a) pontján, az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény 39. § (1) bekezdésén, valamint az F/1. számú mellékletként csatolt, felperes által adott ügyvédi meghatalmazáson alapul, mely alkalmas a meghatalmazott képviseleti jogának bizonyítására. A csatolt meghatalmazás a per vitelére szól és amely a Pp. 68. § (2) bek. alapján kiterjed a perorvoslati, a rendkívüli perorvoslati, valamint a végrehajtási eljárásra, valamint az annak

során, azzal összefüggésben indított perre, a perorvoslati eljárásokra, valamint a peres pénznek vagy dolognak és az eljárási költségeknek az átvételére is. A meghatalmazás a Ptk. 6:15. § (3) bek. alapján annak visszavonásáig, vagy a megbízási szerződés megszűnéséig hatályos.

 ZÁRÓ RÉSZ

Az illetékről szóló 1990.évi XCIII. törvény 45/A.§ (1) bekezdése szerint a jelen peres eljárás illetéke 30.000-Ft. Ugyanezen jogszabály 62.§ (1) bek. h.)pontja értelmében a per tárgyi illeték-feljegyzési jogos.

Perköltségigényünk van. Kérjük, hogy a Tisztelt Bíróság a perköltséget az F/2 alatt csatolt perköltség megállapodás alapján megállapítani szíveskedjen.

Kérjük, hogy a Tisztelt Bíróság valamennyi tárgyalás esetén a tárgyalási jegyzőkönyveket jogi képviselőnk alábbi e-mail 1címére küldje meg: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Kelt: Budapest, 2023.szeptember.18.

Tisztelettel;

Mosolygó Balatonföldvárért Egyesület
törvényes képviselő: Herényi Károly László